זבח פסח השומרוני חל השנה בערב ליל הסדר שלנו
לכן זכינו להיות קבוצת יהודים יחידה בין מעט מאד אורחים, יחסית, שהגיעו לראות את הזבח.
ניתן היה לראות, לחוש, להריח, ולהתרשם
לצלם בקלות יחסית, ולהנות מהכנסת האורחים הנהדרת של בני העדה השומרונית
לכן זכינו להיות קבוצת יהודים יחידה בין מעט מאד אורחים, יחסית, שהגיעו לראות את הזבח.
ניתן היה לראות, לחוש, להריח, ולהתרשם
לצלם בקלות יחסית, ולהנות מהכנסת האורחים הנהדרת של בני העדה השומרונית
זבח הפסח הוא החג החשוב ביותר לשומרונים
אחד מארבעת העקרונות של השומרונים, המחייב את כולם הוא להיות נוכח בזבח הפסח, כולם למעט חולים על ערש דוויי או יולדות מחויבים להיות נוכחים.
אחד מארבעת העקרונות של השומרונים, המחייב את כולם הוא להיות נוכח בזבח הפסח, כולם למעט חולים על ערש דוויי או יולדות מחויבים להיות נוכחים.
ביום שלפני הזבח מתחילים בהכנות, הכנת העצים להדלקת האש בתנורים
קניה של כבשים בני שנה ורחיצתם

הכנת מצות – הן שונות מהמצות של היהודים כי מוסיפים להן מלח, אלו מצות דקיקות רכות וגמישות שניתן ללפף בתוכן את האוכל.
מתחילים להגיע ולהתאסף ברחבת הטקס גם הכהנים הלבושים בבגד ירוק
הכהן הגדול אלעזר הוא היחיד העוטה "טלית" כפי שאנו מכירים
השומרונים מכנים בשם "טלית" את הגלימה הארוכה המעוטרת ב-22 כפתורים ולולאות,
המסמלים את 22 אותיות האלף-בית,אין להם אותיות סופיות. השנה בשל השבת לא הגענו לבית הכנסת ולכן לא ראינו את האנשים לבושים בטלית
כדי לא לבטל את הזמן עד לשקיעת החמה ותחילת הטקס, שרים מזמורים


הנשים
לובשות מעין חלוקים מעל לבגדים, ההסבר ששמעתי שביום שבת אסור ללבוש
מכנסים, והיות והזבח נערך השנה בשבת, והנשים אינן רוצות לבוא בשמלות חג
לזבח בו נהוג לבוא בלבוש צנוע
הן לובשות מכנסים ומעל מעין חלוק

הן לובשות מכנסים ומעל מעין חלוק

הטקס מתחיל וכשהכהן אלעזר קורא ..."
וְהָיָה לָכֶם לְמִשְׁמֶרֶת, עַד אַרְבָּעָה עָשָׂר יוֹם לַחֹדֶשׁ הַזֶּה;
וְשָׁחֲטוּ אֹתוֹ, כֹּל קְהַל עֲדַת-יִשְׂרָאֵל- בֵּין הָעַרְבָּיִם..." שמות יב 6
השוחטים ממהרים לשחוט

השוחטים ממהרים לשחוט
ושאר המשתתפים שרים בהתלהבות רבה
הנשים (בעיקר המבוגרות)מחזיקות ענף של אזוב
אותו טובלים לאחר השחיטה בדם ובעזרתו מסמנים את משקוף ביתם
אותו טובלים לאחר השחיטה בדם ובעזרתו מסמנים את משקוף ביתם
" וְהָיָה
הַדָּם לָכֶם לְאֹת, עַל הַבָּתִּים אֲשֶׁר אַתֶּם שָׁם, וְרָאִיתִי
אֶת-הַדָּם, וּפָסַחְתִּי עֲלֵכֶם; וְלֹא-יִהְיֶה בָכֶם נֶגֶף לְמַשְׁחִית,
בְּהַכֹּתִי בְּאֶרֶץ מִצְרָיִם" שמות י ביג


כיום נוהגים לסמן את מצחם של הילדים בדם, במקום סימון המשקופים
יתכן שבשל הצפיפות הרבה של האורחים הבאים לחזות בטכס, קשה להם לצאת ולהגיע לביתם לסמן את המשקופים.
לאחר השחיטה מחגגים – מחבקים ומנשקים איש את רעהו
ו
את החלקים האסורים באכילה שורפים על המזבח

מזבח האדמה תעלה צרה וארוכה, שלאורכה שוחטים את הכבשים
את הזרוע הימנית של הכבש מפרישים לכוהנים

מסירים את עורו של הכבש ושורפים בתנורים

כשמסימים לנקות את הכבש משפדים אותו על מוט עץ ארוך

ממליחים " וְכָל-קָרְבַּן
מִנְחָתְךָ, בַּמֶּלַח תִּמְלָח, וְלֹא תַשְׁבִּית מֶלַח בְּרִית
אֱלֹהֶיךָ, מֵעַל מִנְחָתֶךָ; עַל כָּל-קָרְבָּנְךָ, תַּקְרִיב מֶלַח" אותו ויקרא ב יג

בזמן שהצעירים מכינים את הכבשים, המבוגרים עסוקים בשירי פסח עתיקים וריקודים עם המוטות
הנשים והילדים יושבים בתברותה ומשוחחים

כשכל השיפודים מוכנים , מזיזים את הגדר
מסתדרים סביב לבור וביחד מורידים את הכבשים לבור
במהירות מכסים ברשת ברזל שעוזרת להחזיק את השיפודים במרכז הבור שלט ישרפו מהדפנות הלוהטים
מכסים ביריעה

שופכים טיט – בוץ ומהדקים בידים כדי לסתום היטב את הבור

כאן נפרדנו מבני העדה וחזנו הביתה
בפעם הבאה מקווה להשאר לראות את פתיחת הבורות
קישור לפוסט על זבח השומרונים לפני שנתים כאן
תיעוד נפלא של זבח הפסח השומרוני
השבמחקהצילומים נהדרים תודה ששיתפת אותנו בחוויה