יום שלישי, 24 במרץ 2015

כנסית המשיח בירושלים

הכנסייה הינה כיום כנסיה אנגליקנית, והיא היתה הכנסיה הפרוטסטנטית הראשונה בא"י והיחידה בכל רחבי האימפריה העותמנית. הכנסיה והמבנים הסמוכים לה נבנו בשנים 1841-1849. יש בה עיטורי מגן דוד וכתובות בעברית, שכן בעבר התנהלה בה פעילות מיסיונרית רבה שמטרתה היתה לשכנע יהודים להמיר את דתם.
 


מיקומה מבחינה זו הוא אידיאלי - ממערב לרובע היהודי ולא רחוק ממנו, אך במרחק סביר, שלא יווצר חיכוך עם הקהילה היהודית המתגוררת ברובע היהודי; עדיין בתחום הנחשב כחלק מהר ציון, המקודש לנצרות, אך בתוך חומות העיר העתיקה ולא מבחוץ; הנגישות אליה קלה בגלל הקרבה לשער יפו;  
 
בנוסף לכנסיה הקימו בית חולים, בית ספר וסדנאות להכשרה מקצועית
 
הואיל והכנסייה מוקמת במגמה להביא יהודים להמרת דתם, התכנון הפנימי של הכנסייה קרוב יותר לתכנון עם מאפייני בית כנסת מאשר מאפייני כנסייה וגם התפילות עצמן התנהלו אז בעברית: בקיר המזרח של הכנסייה הותקנו לוחות עץ שחזותם מזכירה ארון קודש בבית כנסת ובחלקם המרכזי כתובים עשרת הדברות בעברית.
 

גם התפילות הנוצריות הכתובות מימין ומשמאל לעשרת הדיברות - האני מאמין (ה"קרדו" הנוצרי) ותפילת "אבינו שבשמים" כתובות בעברית. גם המזבח, שברגיל ממוקם בכנסיות במזרח - היכן שהכומר מנהל את הטקס הכנסייתי, הנו רהיט הדומה יותר לשולחן דמוי בימת בית כנסת מאשר למזבח. בצד הפונה לעבר הקהל כתובה בעברית המלה עמנואל - אחד מכינוייו של ישו הלקוח מפירוש נוצרי לפסוק בישעיהו (ז‘ 14) "הנה העלמה הרה ויולדת בן וקראת שמו עמנואל".

 
הבישופ הפרוטסטנטי הראשון בארץ בתקופת הבישופות המשותפת הוא יהודי מומר - איך לא - ממוצא פרוסי, ששימש קודם לכן כפרופסור לשפות שמיות בלונדון - ששמו - מיכאל שלמה אלכסנדר. בתקופת כהונתו - 1841 - 1846 מתחילה הבנייה של כנסיית המשיח,

רק בחלונות ובמבנה הכנסיה עצמו ישנם צלבים, אבל הם מוסתרים

במקום גם מס‘ דגמים של ירושלים בתקופות שונות - חלק מהדגמים שנבנו על ידי החוקר והארכיטקט הנוצרי פרוטסטנטי הידוע - קונרד שיק - שהטביע את חותמו על ירושלים במהלך המחצית השנייה של המאה ה - 19 (בין הבולטים שבמפעלותיו - תכנון שכונת מאה שערים ובית החולים למצורעים שבגבול שבין קטמון הישנה לבין שכונת טלביה).
עוד דגמים של קונרד שיק נמצאים  בבנין שמידט ליד שער שכם
 


 
בקפיטריה ראינו ציור פנורמה של ירושלים שצוייר ב 1879
לא זוכרת רת שם הצייר, אבל המדריך המקומי סיפר שהצייר לא היה בירושלים אף פעם ולצורך הציור הוא נעזר בתממונות של ציירים אחרים.

 
מנהרה מתקופת הורדוס נמצאת מתחת לאולם הכניסה
פעם שימשה גם כמאפיה


 
התקרה נבנתה באנגליה
והגיע לארץ באוניה
כשהגיע לנמל יפו לא הצליחו להעבירה לחוף והחליטו להשיט אותה על גבי המיים
כשהגיעו לירושלים עם הגג המידות לא תאמו למידת הבנין, כי הגג ספח הרבה מים בזמן ההעברה לחוף.

 

הפעמון


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה