יום שלישי, 24 במרץ 2015

המסגד הגדול ברמלה

שטחו של המסגד הגדול כ- 1,200 מ"ר, אורכו כ- 60 מטר ורוחבו כ- 20 מטר.
המסגד הגדול ברמלה נבנה בראשיתו ככנסייה בסביבות שנת 1150 על ידי הצלבנים, שבנו בעיר כנסיה קתולית בשם כנסיית יוחנן הקדוש.
הכנסייה הצלבנית נבנתה בסגנון מבנה באזיליקה (אולם תווך עם שתי סיטראות) בשילוב סגנון גוטי, כדוגמת הכנסיות במערב אירופה.

מבנה הכנסייה היה מבנה אורך שכיוונו היה ממערב למזרח. דלת הכניסה הראשית הייתה בצד המערבי ובצד המזרחי של הכנסייה נבנה ה"אפסיס" שבו היה המזבח של הכנסייה.
בצדדים הדרומי והצפוני של האולם נבנו שתי שורות עמודים, שעליהם הוצבו כותרות צלבניות אופייניות. הכותרות תמכו בגג, שנבנה בצורת קשת, לכל האורך. (סה"כ שמונה עמודים בכל צד). במפלס העליון של הגג ובמפלס העליון של האולם נבנו שני טורי חלונות, דרכם חדר האור לכנסייה. (בסה"כ 14 חלונות מכל צד). מעל לחלונות נבנו כרכובי אבן.

בשנת 1260 נכבשה העיר רמלה בידי כוחותיו של השליט הממלוכי בייברס. במסגרת מדיניות הכיבוש, נהגו הממלוכים המוסלמים להפוך את הכנסיות באזורים שנכבשו - למסגדים.
גורלה של כנסיית יוחנן הקדוש היה זהה לגורל רוב הכנסיות הקתוליות באזורים הכבושים. הממלוכים הסבו את המבנה לייעודו החדש : מסגד מפואר לשימושם של התושבים המוסלמים תושבי האזור.

המבנה החדש כלל : חצר פתוחה, מבנה תפילה. בחצר המבנה נבנה "המינרט". זהו צריח המסגד, שעליו עולה המואזין לקרוא למאמיניו חמש פעמים ביום, להגיע לתפילה.

בצדו הצפוני של המבנה נפרץ פתח כניסה ראשי ובכך הפך המבנה ממבנה אורך למבנה רוחב. (המוסלמים מתפללים לכיוון העיר מכה הנמצאת בצד דרום). הבעיה שנוצרה כתוצאה מהשינוי הייתה שהמתפללים במסגד לא ראו את הדרשן, מכיוון שעמודי הרוחב של הכנסייה הסתירו אותו.

בצדו הדרומי של האולם ניבנו שני סמלים מוסלמיים. הראשון : ה"מינבר" - דוכן תפילה שעליו עומד הדרשן והשני : ה"מחרב" - גומחת תפילה המצביעה על כיוון התפילה, לכיוון מכה.


מעל המשקופים החדשים (בצד הצפוני) נקבעו שתי כתובות המפארות את הסולטן בייברס. כתובת אחת משנת 666 להיג`רה (שהיא שנת 1268 לספירת הנוצרים) והשנייה משנת 692 להיג`רה (שנת 1298).
בצד המערבי, מעל דלת הכניסה של הכנסייה, הוצבו בתקופה העות`ומנית שתי כתובות הקדשה לסולטנות העותומנית.

בחצר המסגד נמצא מבנה קטן בעל כיפה, שעל פי המסורת המוסלמית זהו קברו של שיהאב א-דין, שהיה גנרל בצבאו של סאלח א-דין ונהרג בקרב קרני חיטין.




 <

עוד מקורות
עוד מקומות לסיור ברמלה: בית הכנסת של הקראיםשוקמוזיאון

מקומות אוכל מומלצים באזור: חלילפריקסה

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה