יום ראשון, 26 באפריל 2015

קלסונס - המאכל שלנו בשבועות

בחג השבועות נוהגים אצלנו לאכול קלסונס, אלו מעין רביולי מלאים בגבינה מלוחה, אשר לאחר הבישול במים מוכנסים לתנור עם חמאה וקצת גבינת קשקבל, להשחמה.
לפני כמה שנים כשטיילתי בצפת, הגעתי למחלבה של קדוש. נכנסתי להציץ במחלבה הקטנה, וכמובן שאי אפשר לצאת בלי לקנות כלום. ואז נזכרתי, שלקראת שבועות הדודות שלי מקבלות גבינה מיוחדת מצפת, להכין את הקלסונס. לא זכרתי את שמה של הגבינה, ואז עדין לא הייתי עם סלולרי צמוד (כן, היה כזה דבר) ולכן החלטתי לנסות ואמרתי לבחור שמכר, שאני מחפשת גבינה מלוחה קשה להכנת קלסונס. הבחור הסתכל עלי משתומם ושאל, מאיפה את מכירה קלסונס?
זה מאכל מקומי.
סיפרתי שחלק ממשפחתי מוצאם מטבריה, וזה מתכון שעובר אצלנו במשפחה. העינים שלו  התחילו לחייך והוא אמר לי, אם אתם מטבריה אתם מכירים את הדבר האמיתי, ונתן לי חצי גוש גבינה לקחת הביתה.
השנה החלטתי שאני רוצה גם ללמוד איך מכינים את הקלסונס.
וכך בבוקרו של יום הגעתי לדודתי, שכבר סימה כמעט לערבב את הגבינות, והתחלנו בהכנת הקלסונס לשבועות

בצק
1 ק"ג קמח רגיל
1 ביצה
21/2 כוסות מים (להוסיף על פי הצורך
2 כפיות מלח


גבינות
650 גר גבינה צפתית קשה מגורדת
2 חבילות טוב טעם או כנען
2 ביצים או רק חלמונים

אבי המליץ לנו להוסיף קצת סולת לתערובת הגבינות, וזה אכן שמר על  המילית וייצב אותה.

 
בבשנים האחרונות השתכללנו ואת רידוד הבצק עושים במכונת הפסטה
לאחר שמרדדים עד מס` 5
מניחים עיגול גבינה

מקפלים את הבצק ומכסים את עיגול הגבינה
וקורצים את הצורה
 
מבשלים במים (כמו רביולי( עד שצפים
מסדרים בתבנית אפיה ומפזרים מעל חמאה וגבינת קשקבל מגורדת
אופים עד השחמה
אוכלים ונהנים

4 תגובות:

  1. מחכה כבר לשבועות לאכול מהקלסונס שלך

    השבמחק
  2. Iהיי ענת. נראים נחמד מאוד הקלסונס שלך. לאיזו עדה הם שייכים?סתם מסקרן.
    תודה על המתכון.

    השבמחק
  3. זהו מתכון טבריאני
    בטבריה ובצפת היו ועדין מכינים אותו

    השבמחק
  4. ואצלנו קראו להם קרפלעך גבינה . הציפו אותם בחמאה חומה וזללו.

    השבמחק